سیستم‌ عاملی مخفی در پردازنده‌ های اینتل

20 آبان 1396
سیستم‌ عاملی مخفی در پردازنده‌ های اینتل

اینتل در اعماق پردازنده‌ مرکزی خود ،سیستم ‌عامل MINIX و مجموعه‌ای از قابلیت ‌های نرم ‌افزاری ،شبکه‌ای و یک وب‌سرور پنهان کرده است که مدت‌ ها کسی از وجود آن ‌ها مطلع نبوده است. به تازگی یکی از مهندسان گوگل ،از این موضوع پرده برداشته است.

اینتل در اعماق پردازنده‌ مرکزی خود ،سیستم ‌عامل MINIX و مجموعه‌ای از قابلیت‌ های نرم‌افزاری ،شبکه‌ای و یک وب‌ سرور پنهان کرده است ​!
به تازگی  Ronald Minnich،مهندس گوگل از وجود یک بخش مخفی در پردازنده ‌های اینتل پرده برداشته و اعلام کرده است که درون این تراشه ‌ها ،گونه‌ای از سیستم عامل  MINIXپنهان شده است. مدتی پیش بود که یکی از کارشناسان برجسته حوزه لینوکس و امنیت که او نیز برای شرکت گوگل کار می ‌کرد ،از وجود ریزپردازنده‌ای سخن گفت که درون پردازنده ‌‌های مرکزی اینتل جاسازی شده‌ و به ME یا Management Engine معروف است. این ریزپردازنده بطور مستقل از پردازنده مرکزی و سیستم ‌عامل اصلی کامپیوتر  عمل کرده و نرم‌افزار های مختلفی را اجرا می ‌کند.

تانن‌باوم که به تازگی متوجه این موضوع شده ،در نامه‌ای خطاب به مدیرعامل اینتل نوشته است :از شما سپاسگزارم در تراشه ME-11  که تقریباً همه کامپیوتر های رومیزی و لپ‌ تاپ‌ ها از آن استفاده می ‌کنند ،نسخه‌ای از MINIX را قرار داده‌اید. به نظرم با اینکار ،MINIX به پراستفاده ‌ترین سیستم‌ عامل در دنیا تبدیل شده است حتی بیش از ویندوز ،لینوکس و مک‌اواِس. او در این نامه مدعی شده است که سال ‌ها قبل ،گروه مهندسی اینتل چندین ‌بار با وی تماس گرفته‌اند و ضمن اشاره به یک پروژه محرمانه ،درباره MINIX از او پرسش ‌های فنی متعددی پرسیده‌اند.

 MINIX بکار رفته در پردازنده‌ ‌‌های اینتل ،در پایین ‌ترین سطح ممکن به سخت‌ ‌افزار دسترسی دارد و به بیان دیگر عملاً از دسترس ما خارج است و مثل یک شبح ،کامپیوترمان را کنترل می ‌کند . MINIX  می ‌‌تواند فریم‌ویر کامپیوتر را بازنشانی کند حتی اگر کامپیوتر خاموش باشد. کافی است کامپیوتر به پریز برق متصل باشد تا MINIX تنظیمات اصلی کامپیوتر را تغییر دهد. حتی یک کد مخرب می‌ تواند در فواصل قطع اتصال از شبکه برق نیز به حیات خود ادامه دهد و در انتظار بماند تا کامپیوتر به پریز برق متصل شود. وجود این بخش مخفی در پردازنده به عقیده Minnich (حفره‌های بزرگی در سیستم ایجاد کرده است که مهاجمان می‌توانند از آن‌ها سوءاستفاده کنند) .

نوشته های مرتبط
دیدگاه کاربران
هنوز دیگاهی ثبت نشده است. اولین نفری باشید که نظر میدهد.