فیجت اسپینر چیست و آیا واقعا مفید است؟

11 شهريور 1396
فیجت اسپینر چیست و آیا واقعا مفید است؟

این روزها احتمالا در خیابان، مترو یا حتی محل کارتان، اسباب‌بازی جدیدی در دست مردم مشاهده کرده‌اید که همیشه با سرعت زیادی در حال چرخیدن است. این وسیله فیجت اسپینر (Fidget Spinner) یا به‌طور خلاصه، اسپینر نام دارد. اسپینر از یک بلبرینگ کوچک تشکیل شده است و می‌توانید آن را بین انگشتان دستتان بچرخانید. این دستگاه‌ها به‌قدری همه‌گیر شده‌اند که حتی می‌توانید ویدئوهایی در یوتیوب با موضوع انجام حرکات نمایشی با آن‌ها پیدا کنید.

تولیدکنندگان اسپینر از عباراتی مثل «رفع استرس»، «افزایش تمرکز» و «درمان اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی» (ADHD) برای بازاریابی این محصولات استفاده می‌کنند. اگر سری به وب‌سایت آمازون بزنید، می‌بینید که حتی برخی از تولیدکنندگان پا را فراتر گذاشته‌اند و اسپینر را ابزاری برای شکوفایی خلاقیت می‌نامند؛ اما آیا این اسباب‌بازی ساده، واقعا مفید است؟

محققان برای بررسی ادعای سازندگان اسپینر، دست به انجام تحقیقات جامعی زدند. دکتر روث میلانیک از مرکز پزشکی کودکان کوهن در نیویورک، اعلام کرد که تاکنون هیچ تحقیق ثبت‌شده‌ای در مورد رابطه‌ی بین اسپینر و تمرکز کودکان صورت نپذیرفته است. میلانیک می‌گوید ادعای تولیدکنندگان اسپینر در مورد مزایای آن‌، ادعایی بی‌اساس محسوب می‌شود.

 

spinner

 

مارک رپورت روانشناس کلینیک دانشگاه مرکزی فلوریدا که در زمینه‌ی «مزایای تحرک برای افزایش تمرکز بیماران مبتلا به ADHD» فعالیت می‌کند، در مورد اسپینر می‌گوید:

    اسپینر بیش از اینکه ابزاری برای افزایش تمرکز بیماران مبتلا به ADHD باشد، باعث حواس‌پرتی آن‌ها خواهد شد.


منبع : آی سی سی

نوشته های مرتبط
دیدگاه کاربران
هنوز دیگاهی ثبت نشده است. اولین نفری باشید که نظر میدهد.