آبدیت فریمور مودم های دیلینک
17 بهمن 1396
آبدیت فریمور مودم های دیلینک

همان ‌طور که مستحضر هستید ،به ‌روز رسانی نسخه فریمور های موجود بر روی سخت ‌افزار هایی که هر روزه با آن‌ ها سروکار داریم یکی از مهم ‌ترین فاکتور های عملکردی و کارکرد صحیح سخت ‌افزار به شمار می ‌رود. فریمور به اطلاعات ذخیره شده در حافظه ROM موجود بر روی برخی سخت ‌افزار ها نظیر مودم ،درایو ‌های نوری ،دوربین ‌های دیجیتال ،دیسک ‌های سخت و گفته می ‌شود و شامل دستور العمل ‌هایی در خصوص عملکرد صحیح سخت ‌افزار مربوطه می ‌باشد. به ‌عبارتی ‌دیگر به فریمور رابط نرم ‌افزاری جهت عملکرد صحیح سخت ‌افزار نیز اطلاق می ‌شود. فریمور برخلاف نرم ‌افزار هایی که قابلیت نصب در رایانه را دارا می ‌باشند به هیچ عنوان توسط کاربر قابل تغییر نبوده و برای همیشه در حافظه رام باقی می ‌ماند.

برخی از سازندگان سخت ‌افزار های مختلف به روز رسانی ‌هایی را جهت افزایش کارایی یا افزودن ویژگی ‌های جدید به سخت‌ افزار خود ارائه می‌کنند ،در این میان سخت ‌افزار هایی نظیر مودم به علت دریافت تنظیمات DNS ارائه دهندگان اینترنت در هر کشور یا افزایش امنیت شبکه بیشترین به ‌روز رسانی را از طرف کارخانه سازنده دریافت می‌کنند. ذکر این نکته ضروری است که به روز رسانی ‌های عرضه شده جهت پشتیبانی از یک شرکت ارائه دهنده اینترنت در کشوری خاص دیگر به صورت جهانی عرضه نمی ‌شوند ،زیرا به ‌عنوان‌ مثال مقر شرکت ارائه دهنده اینترنت شاتل تنها در کشور ایران حاضر بوده و عرضه به ‌روز رسانی در آمریکا گره‌ای از مشکلات کاربران کشور نامبرده باز نمی ‌کند.

در این مقاله آموزشی کوتاه با یکدیگر نحوه به‌ روز رسانی فریمور مودم ‌های کمپانی D-Link  را می‌ آموزیم. خوشبختانه صفحه تنظیمات محصولات عرضه شده توسط کمپانی مذکور دارای گزینه‌ای جهت به‌ روز رسانی فریمور بوده و استفاده از نرم ‌افزار های سوم شخص جهت انجام عملیات کاملاً مرتفع گردیده است.

ابتدا یک نرم ‌افزار مرورگر اینترنت را بگشایید. در کادر درج آدرس عبارت 192.168.1.1 را تایپ کرده و کلید اینتر را بفشارید.

(برچسبی در بخش انتهایی سخت ‌افزار موجود است که شامل تمامی اطلاعات لازمه از جمله آدرس IP مورد نیاز جهت وارد شدن به صفحه کانفیگ تنظیمات و نام کاربری و رمز عبور می ‌باشد. درصورت عدم هماهنگی آدرس تایپی ،شماره IP هک شده بر روی برچسب نامبرده را در کادر درج آدرس وارد کنید.)

در پنجره گشوده شده عبارت admin را در کادر نام‌ کاربری و رمز عبور وارد کرده و سپس کلید اینتر را بفشارید. (ذکر این نکته ضروری است که اگر نام کاربری و رمز عبور مودم را پیشتر تغییر داده‌اید ،درج مقادیر مربوطه جهت ورود به صفحه تنظیمات سخت ‌افزار ضروری می ‌باشد. )

پس از نمایان شدن صفحه تنظیمات سخت ‌افزار ابتدا به سربرگ Maintenance مراجعه کرده و سپس از منوی موجود در سمت چپ بر روی گزینه Firmware Update کلیک کنید.

نسخه و تاریخ فریمور فعلی سخت ‌افزار را یادداشت کرده یا به خاطر بسپارید.

صفحه تنظیمات سخت‌ افزار های مختلف با توجه به نسخه فریمور فعلی آن ‌ها ممکن است اندکی دارای تغییرات باشند. درصورتی‌که گزینه ‌های مشخصه در تصویر فوق موجود نمی ‌باشند نام سخت ‌افزار و فریمور فعلی آن در نواری در بخش فوقانی صفحه تنظیمات نیز قابل مشاهده می‌ باشد.

dlink-firmware

قدم اختیاری: ذکر این نکته ضروری می‌ باشد که پس از به پایان رسیدن روند عملیات به‌ روز رسانی سخت‌ افزار به تنظیمات کارخانه بازگردانی شده و دسترسی به اینترنت و راه ‌اندازی مجدد شبکه خانگی منوط به تنظیم مجدد آن می‌ باشد. در صورتی‌که تنظیمات مربوطه جهت دسترسی به بخش‌ های نامبرده را به خاطر ندارید ابتدا به سربرگ Maintenance مراجعه کرده و سپس بر روی گزینه Save/Restore Settings  کلیک کنید.

در صفحه نمایان شده بر روی گزینه Save Settings To Local Hard Drive کلیک کرده و سپس فایل مربوطه را در محل مناسبی ذخیره ‌سازی کنید.

dlink-maintenance

 به سایت D-Link مراجعه کرده و سپس به جستجوی سخت‌ افزار خود بپردازید.

پس از یافتن سخت ‌افزار مربوطه فریمور مناسب را دانلود کنید. این نکته را مدنظر داشته باشید که نسخه فریمور عرضه شده با نسخه فریمور فعلی سخت‌ افزار دارای تفاوت باشد ،به ‌عبارتی‌دیگر نسخه فریمور دانلودی به ‌روز باشد ،در غیر این صورت به ‌روز رسانی به ‌هیچ ‌عنوان توجیه ‌پذیر نمی ‌باشد.

فریمور مربوطه ممکن است در قالب یک فایل فشرده در سایت منبع قرار گرفته باشد. درصورتی‌که فریمور دانلودی دارای پسوند zip یا rar می‌ باشد محتویات آن پیش از انجام مراحل پیشرو باید از حالت فشرده خارج گردد. فایل فریمور دارای پسوند bin قابلیت به ‌روز رسانی توسط سخت‌ افزار را دارا می ‌باشد.

مجدداً به صفحه تنظیمات سخت‌ افزار مراجعه کرده (سربرگ Maintenance و گزینه  Firmware Update) و بر روی گزینه Browse کلیک کنید.

آدرس فایل دانلودی را وارد کرده و سپس بر روی گزینه Open کلیک کنید. مجدداً ذکر این نکته ضروری است که تنها فایل ‌های دارای پسوند bin و trx قابل به‌ روز رسانی توسط سخت ‌افزار می‌ باشند.

ذکر این نکته ضروری است که عملیات به ‌روز‌ رسانی سخت ‌افزار به ‌هیچ‌ عنوان نباید به صورت بی‌ سیم انجام گرفته و سخت ‌افزار باید حتماً به صورت فیزیکی به درگاه Ethernet مادربرد متصل شده باشد. شبکه خانگی یا به‌ عبارتی ‌دیگر قابلیت بی ‌سیم سخت ‌افزار مدنظر هنگام انجام عملیات به ‌روز رسانی متوقف می ‌گردد.

پس از انتخاب فایل مربوطه بر روی گزینه Update Firmware  کلیک کنید. مشاهده می ‌کنید که عملیات به‌ روز رسانی فریمور آغاز می‌ شود. تا پایان روند عملیات شکیبا باشید.

پس از به پایان رسیدن روند عملیات به‌ روز رسانی سخت ‌افزار به صورت خودکار راه ‌اندازی مجدد (ریبوت) شده و صفحه درج نام کاربری و رمز عبور نمایان می ‌شود. عبارت admin را در کادر های نامبرده وارد کرده و  سپس بر روی گزینه Log In کلیک کنید.

درصورتی‌که به روز رسانی با موفقیت به انجام رسیده باشد نسخه فریمور درج شده در نوار فوقانی صفحه تنظیمات به نسخه فریمور دانلودی تغییر پیدا می ‌کند.

همان‌طور که پیشتر گفته شد سخت ‌افزار پس از به پایان رسیدن روند عملیات به صورت خودکار راه‌اندازی مجدد می ‌شود. در صورت عدم انجام‌ پذیری روند راه ‌اندازی مجدد سخت ‌افزار به صورت خودکار ابتدا به سربرگ Maintenance مراجعه کرده و سپس بر روی گزینه Save/Restore Settings  کلیک کنید.

در صفحه نمایان شده بر روی گزینه Restore Device کلیک کرده و تا پایان روند عملیات شکیبا باشید.

پس از به پایان رسیدن روند عملیات در صفحه درج نام کاربری و رمز عبور عبارت admin  را وارد کرده و جهت دسترسی به اینترنت سخت ‌افزار را مجدداً تنظیم کنید. درصورتی‌که تنظیمات مربوطه جهت دسترسی به اینترنت را به خاطر نداشته و همچنین تمامی تنظیمات را در بخش ‌های پیشین در قالب فایل مربوطه ذخیره‌ سازی کرده‌اید بر روی گزینه Load Settings From Local Hard Drive کلیک کرده و فایل ذخیره شده در قدم اختیاری مقاله فعلی را انتخاب کنید. در پایان ذکر این نکته ضروری است که در صورتی‌که گزینه Save/Restore Settings  جهت راه ‌اندازی مجدد سخت ‌افزار در صفحه تنظیمات موجود نیست (همان ‌طور که پیشتر گفته سخت ‌افزار های مختلف با توجه به نسخه فریمور عرضه شده ممکن است دارای اندکی تغییرات باشند) انجام عملیات به صورت دستی توسط شخص ضروری می ‌باشد. درصورتی‌که قصد طی کردن روند عملیات به صورت دستی را دارید ابتدا سخت ‌افزار را به صورت فیزیکی مورد کاوش قرار دهید. در قسمتی از سخت ‌افزار (معمولاً در پشت یا زیر آن) سوراخ کوچکی همراه با عبارت Reset در اطراف آن به چشم می ‌خورد. سوزن یا وسیله‌ای که قابلیت ورود به بخش نامبرده را دارا می ‌باشد در دست گرفته و به‌وسیله آن کلید موجود در بخش داخلی آن را فشرده و پنج تا ده ثانیه نگه دارید. هنگامی که تمامی چراغ ‌های سخت ‌افزار های روشن و سپس مجدداً خاموش شوند سخت ‌افزار با موفقیت راه ‌اندازی مجدد شده است.

نوشته های مرتبط
دیدگاه کاربران
هنوز دیگاهی ثبت نشده است. اولین نفری باشید که نظر میدهد.