بازیابی فایل های پاک شده
7 بهمن 1396
بازیابی فایل های پاک شده

تا به حال برای هر کاربری پیش آمده که فایلی را پاک کند و یا آن فایل ناگهانی پاک شود و سپس کاربر به آن فایل نیاز پیدا کند. حتما برای شما هم تا به حال پیش آمده. ما در این مقاله می خواهیم نحوه بازیابی فایل های پاک شده کامپیوتر را برای شما شرح دهیم. در مقاله به صورت قدم به قدم پیش میرویم تا بتوانید با موفقیت فایل هایتان را بازیابی کنید.

بازیابی فایل های پاک شده کامپیوتر

آیا فایل واقعا پاک شده؟

اول از همه ،اگر هنوز دقیقا نمی دانید که فایل مورد نظر واقعا پاک شده و یا خیر بهتر است ابتدا به دنبال آن بگردید. بنابراین نام فایل را در کادر جستجو در فایل اکسپلورر وارد کنید و سپس اینتر بزنید.

بازیابی فایل

همچنین محتوای داخل بخش “Recycle Bin” را نیز مشاهده کنید تا فایل های پاک شده را مشاهده کنید.

در فایل اکسپلورر بر روی “View” کلیک کنید. یک منو باز خواهد شد. در این منو بر روی “Sort By” و سپس “Date Deleted” کلیک کنید. به این ترتیب فایل ها بر اساس تاریخی که پاک شده اند مرتب خواهند شد.

نکته نرم افزار هایی همانند “CCleaner” به صورت پیش فرض زمانی که آن ها را اجرا میکنید “Recycle Bin”شما را خالی میکنند و فایل های داخل آن را پاک میکنند. حتی بعضی از این نرم افزار ها در پس زمینه سیستم شما اجرا میشوند و به صورت خودکار  Recycle Bin  را خالی می کنند. می توانید خالی کردن اتوماتیک Recycle Bin توسط این نرم افزار ها را غیر فعال کنید.

اگر فایل های موجود در یکی از سرویس های ابری که در آن ها عضو هستید ،همانند “Dropbox”، OneDrive و یا Google Drive پاک شده ،وارد اکانت خود در آن سرویس ابری شوید و سپس به بخش “Deleted Files” مراجعه کنید تا فایل های پاک شده تان را بازگردانید.

چک کردن نسخه های پشتیبان

کاربران همیشه باید از فایل های خود ،به خصوص فایل های مهم شان نسخه پشتیبان تهیه کنند. بسیاری از کاربران این کار را انجام می دهند. اگر شما نیز از این دسته از کاربران هستید و نسخه های پشتیبانی دارید ،هم اکنون زمان بازگردانی این نسخه های پشتیبان است. اگر می خواهید شروع به بکاپ گیری از فایل ها واطلاعاتتان در ویندوز کنید ،مقاله زیر را مطالعه کنید:

دیسک های سخت و SSD ها

اگر تا این بخش از مقاله رسیده اید و هنوز نتوانسته اید فایل و یا فایل های خود را بازیابی کنید ،تنها راهی که برای شما باقی میماند ،استفاده از یک نرم افزار بازیابی فایل است. البته خبر بدی داریم: در بعضی از سیستم ها نمی توان از این گونه از نرم افزار ها استفاده کرد.

دیسک های سخت و یا همان HDD ها و درایو های جامد و یا همان SSD ها با هم تفاوت دارند و طرز کار آن ها با هم متفاوت می باشد. زمانی که یک فایل را از یک دیسک سخت پاک میکنید ،این فایل سریعا از هارد حذف نخواهد شد. اما آدرس آن داده از آن بخش دیسک برداشته شده و بنابراین به جایش میتوانید اطلاعات جدیدی در هارد بریزید. اگر یک فایل هنوز به صورت کامل از هارد حذف نشده باشد ،میتوان آن را بازگرداند.

زمانی که یک فایل های یک حافظه SSD حذف می شود ،آن فایل سریعا از حافظه حذف می شود تا به همان اندازه فایل پاک شده حافظه آزاد شود و همچنین SSD در آینده بتواند بسیار سریع در حافظه آزاد شده فایل بنویسد و یا کپی کند. این بدان معناست که فایل هایی که از حافظه های SSD حذف میشوند قابل بازگردانی نیستند.

امن ترین راه بازیابی فایل های حذف شده

اگر فایل و یا فایل های شما از یک هارد درایو حذف شده اند و هنوز هم سیستم شما روشن است و در حال استفاده از آن هستید ،سریعا سیستم را خاموش کنید. اگر به کار کردن با کامپیوتر ادامه دهید ممکن است حتی بدون اینکه خودتان نیز فایل هایی را در کامپیوتر جا به جا کنید سیستم عامل و یا نرم افزار ها فایل های جدیدی در هارد درایو بسازند که جایگزین فایل پاک شده در هارد درایو شوند و فایل دیگر قابل بازیابی نباشد ،بنابراین سریع سیستم را خاموش کنید.

زمانی که کامپیوتر خاموش شد ،اگر یک نرم افزار بازیابی فایل که نسخه لایو دارد (نسخه ای که از یک دیسک CD و یا DVD و یا فلش مموری بوت میشود) دارید ،کامپیوتر را با آن بوت کنید و با استنفاده از آن فایل ها را بازیابی کنید. اگر این چنین نرم افزاری را هم اکنون به صورت آماده در یک دیسک CD و یا DVD و یا فلش مموری ندارید ،می توانید هارد را از سیستم جدا کنید و به یک کامپیوتر دیگر به عنوان هارد دوم متصل کنید تا با استفاده از آن کامپیوتر اطلاعات هارد را بازیابی کنید.

اگر فایل اخیرا حذف شده باشد شانس بازیابی آن زیاد خواهد بود. اما اگر بیش از ۱ یا دو هفته باشد که این اتفاق افتاده و شما نیز فایل های زیادی در هارد رد و بدل کرده باشید ،شانس کمی در بازیابی فایل خواهید داشت.

البته اگر یک دیسک بازیابی فایل لایو ندارید ،اما یک توزیع از لینوکس ،همانند اوبونتو لایو دارید ،می توانید از خط فرمان “Terminal” و دستورات “NtfsunDelete”و “Photorec” برای بازیابی فایل هایتان استفاده کنید.

روش سریع تر و البته خطرناک تر برای بازیابی فایل ها

اگر فایل و یا فایل هایی که پاک شده اند از اهمیت چندان بالایی برخوردار نیستند و برای بازیابی آن ها نمی خواهید به زحمت زیادی بیافتید و از یک دیسک CD و یا DVD لایو و یا کامپیوتر دیگر استفاده نکنید ،می توانید از نرم افزار های بازیابی فایل همانند “Recuva” که محصولی از تیم توسعه نرم افزاری نرم افزار معروف “CCLeaner” است استفاده نمایید. می توانید از این نرم افزار برای اسکن هارد درایو و بازیابی فایل ها استفاده کنید.

با نصب یک برنامه بازیابی فایل در سیستم یعنی فایل هایی در هارد درایو نوشته اید. همچنین حین انجام این کار سیستم روشن می ماند و بنابراین سیستم عامل و نرم افزار ها ممکن است فایل هایی در هارد درایور بنویسند و در نتیجه فایل را غیر قابل بازگردانی کنند. بنابراین ضریب موفقیت در این روش پایین است.

 بازیابی حرفه ای فایل

اگر اطلاعات شما از اهمیت بالایی برخوردار بودند ،هیچ نسخه پشتیبانی از آن ها ندارید و نتواسنتید آن ها را بازیابی کنید ،بنابراین چاره دیگری ندارد به جز کمک گرفتن از یک سرویس حرفه ای بازیابی اطلاعات. اول از همه کامپیوتر خود را خاموش کنید و دیگر از آن استفاده نکنید زیرا هر چه کامپیوتر بیشتر کار کند ضریب موفقیت در بازیابی فایل کمتر می شود.

سرویس های بازیابی فایل حرفه ای میتوانند اطلاعات کاملا پاک شده که اطلاعات جدیدی نیز در هارد بر روی آن ها نوشته شده و اطلاعات از هارد های خراب را بازیابی کنند. البته این مورد را نیز در نظر بگیرید که این سرویس ها معمولا هزینه های بالایی دارند. همچنین بعضی از این سرویس ها هیچ تضمینی برای بازیابی فایل ها ندارند و حتی اگر نتوانند فایل های شما را بازگردانند نیز هزینه را دریافت میکنند!

پیشگیری از این گونه اتفاقات

بهترین راه برای پیشگیری از این گونه از اتفاقات تهیه نسخه پشتیبان به صورت مرتب از اطلاعات است. همیشه سعی کنید نسخه پشتیبان را در یک هارد به غیر از هارد دیسک کامپیوترتان تهیه کنید که در مواقعی که هارد کامپیوتر آسیب دید ،نسخه پشتیبان نیز از دست نرود.

نوشته های مرتبط
دیدگاه کاربران
هنوز دیگاهی ثبت نشده است. اولین نفری باشید که نظر میدهد.